Hva slags
kildekritikk må vi anvende når vi bruker dagbøker, brev eller memoarer som
historiske kilder?
Brevene fra første verdenskrig ble sensurert, det var fordi mennene som var ute
i krigen ikke skulle fortelle hvor dårlig de hadde det i krigen slik at de
hjemme ikke skulle tenke at de sulter, er kalde og har det dårlig. De hjemme
skulle tro at mennene som er ute i krigen kjemper for landet sitt og at de har
det kjempe bra. Når man bruker dagbøker blir det fortalt om hva man føler,
opplevd og tanker om det som skjer rundt personen som skriver. Å bruke
dagbøker som kilder kan gi deg en et mer ærlig svar fordi dagbøker er egentlig
personlige og personer som skriver dagbøker skriver ofte for seg selv. Noen kan
tenke at dagbøkene de skriver kommer til å kanskje bli lest av andre mennesker
så de gir et bedre inntrykk av seg selv og kanskje de ikke er en helt ærlig om
ting. Memoarer blir skrevet etter en hendelse har skjedd, men de det kan hende
at man glemmer hendelser som har skjedd og hva man har sett.
Hva menes
med mikrohistorie?
Mikrohistorie er en personlig historie om hva personen selv opplevde. Eksempel
er hva Rafael de Nogales opplevde under første verdenskrig i det osmanske riket
Hva menes
med makrohistorie? Mikrohistorie
er de store historiske hendelser som for eksempel verdenskrigene, den russiske
revolusjonen.
B) Velg en
av personene vi har lest om i timen. Hvilke hendelser var personen vitne til? Det kan dreie seg om slag de var med
i, steder hvor de var, teknologi de brukte, etc. Finn ut mer om disse
hendelsene og sammenlign den informasjonen du finner med hvordan personen fra Krigens
skjønnhet og sorg fremstilte/opplevde det. (Med andre ord: sammenlign
makrohistorien med mikrohistorien.)
Rafael de
Nogales var en venezuelansk offiser i den osmanske hær. Han var oppvokst og
utdannet i Tyskland. Han har tidligere deltatt i den spansk-amerikanske krigen
i 1898, i omveltingene i Venezuela i 1902 og vært frivillig i den
russisk-japanske krig i 1904. Da krigen brøt ut i august var han en av de som
dro til Europa for å delta i krigen. Da han fikk høre at tyskerne hadde gått
inn i nabo landet Belgia. Så han verver seg i den Belgiske hæren som protest
mot Tyskland, men Belgia takket nei. Rafael vendte til den franske myndigheten,
men de takket også nei til tilbudet hans. Sener avslo både de serbiske og
russiske myndighetene for hans tilbud. Men et tilfeldig møte med den tyrkiske
ambassadøren i Sofia avgjorde saken og Rafael ble innskrevet i den osmanske hær
og dro til fronten i Kaukasus. Rafael befinner seg i utkanten av den gamle
armenske byen Van. I byen forgår det opprør og de Nogales tilhører styrkene som
er satt til å slå det ned. Alle ikke – muslimer var fiendene. I
begynnelsen av krigen gikk de til felttog mot Russland, men de tapte krigen og
nederlaget var knusende. Hæren trakk seg tilbake og førsøkte å hevne seg på
armenerne. Tusenvis flyktet til den russiske grensen og mange ble med i den
russiske hæren.
Rafael har
allerede sett flyktningene, de brente kirkene og ansamlinger av maltrakterte
armenske lik på veikanten. Han blir vitne hvordan tre hundre kurdere til hest
avskjærer fluktveiene for armenerne og hvordan de avliver dem med kniv.
Tusenvis av halvnakne og blødende kropper lå i hauger. De hadde falt for kulene
eller mordernes jataganer og flokker med gribber satt på haugen og hakket ut
øynene på de døde og døende. I 1915 fikk de ordre om å avvæpne alle armenere i
den osmanske hæren og drepe alle de som hadde høye utdannelser, og dette
skjedde i hovedstaten Konstantinopel. Massakre på armenere foregikk i et
rasende tempo. Hæren samlet armenske kvinner og barn, skjøv dem inn i låver,
dynket veggene med parafin og tente på, men mennene ble henrettet med
bajonetter og mange ble torturert og ble utsatt for seksualisert vold.
Fingernegler ble trukket ut, lemmer revet fra hverandre, tenner slått ut, neser
knust, koner og døtre ble voldtatt åpent foran sine mishandlede menn, mange
armenske eiendom ble plyndret. I årene 1915 og 1916 ble rundt en million armenere
drept i det Osmanske riket. De mente at armenerne i verdenskrigen hadde alliert
seg med både Russland og Storbritannia.
Etterhvert
skjønte de Nogales at angrepene ikke bare gjelder armenerne, men også de
kristne gruppene som gjør han nervøs siden han selv er kristen. Han blir også
vitne til arabiske desertører som blir hengt og en imam som blir
henrettet.
Russerne tok
over byen i mai 1915, men lot den være. Og det osmanske riket tok området
tilbake også ble de fordrevet igjen av russerne i september tilslutt lå byen i
ruiner. Etter at urolighetene startet ble 2 345 armenske menn henrettet. Fire
dager etter at urolighetene startet i Van, 24. april 1915, arresterte
regjeringen etter osmanske kilder 2 345 armenske intellektuelle og de ble
fort henrettet.
Ifølge det
Osmanske riket var indre fiender i form av ikke-muslimske nasjonalistiske
bevegelser hovedårsaken til rikets forfall. Det ble etter vært dannet en egen
stat for tyrkerne i 1923 og det var området som var den sentrale delen av det
osmanske riket. Etter hvert ble også Armenia en selv stendig stat.
Forskjellen mellom mikrohistorien(Rafal sin historie) og makrohistorien(wikipedia og hlsenteret) er at makrohistorien forteller mest om hvor mange antall mennesker som ble drept, hvorfor og forholdet mellom det Osmanske riket og de andre stormaktene. I makrohistoren får vi også vite hvordan noen av menneske ble torturert og drept. Når man leser fra Wikipedia så får man bare vite hva som skjedde, men når man leser det Rafael forteller er det mye mer konkret og vi får også lese det i et annet perspektiv. Det blir reflektert mye verre fra hans perspektiv.
Forskjellen mellom mikrohistorien(Rafal sin historie) og makrohistorien(wikipedia og hlsenteret) er at makrohistorien forteller mest om hvor mange antall mennesker som ble drept, hvorfor og forholdet mellom det Osmanske riket og de andre stormaktene. I makrohistoren får vi også vite hvordan noen av menneske ble torturert og drept. Når man leser fra Wikipedia så får man bare vite hva som skjedde, men når man leser det Rafael forteller er det mye mer konkret og vi får også lese det i et annet perspektiv. Det blir reflektert mye verre fra hans perspektiv.
Kilder:
Krigens
Skjønnhet og Sorg
http://www.hlsenteret.no/kunnskapsbasen/folkemord/andre-folkemord/folkemordet-pa-armenerne.html
http://www.hlsenteret.no/kunnskapsbasen/folkemord/andre-folkemord/folkemordet-pa-armenerne.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar